DIAGNOSTIC ELECTRONIC – 0720.477.577


CE ESTE DIAGNOSTICAREA ELECTRONICA AUTO?

Electronica a revolutionat tehnicile de intretinere a vehiculelor. De acum inainte, diagnosticarea electronica este esentiala atat pentru depanare, cat si pentru intretinerea preventiva.

IN CE CONSTA DIAGNOSTICAREA ELECTRONICA A MASINII?
In cazul unei avarii la o masina veche, trebuie sa deschideti capota sau sa puneti vehiculul pe un lift pentru a afla originea problemei. Pe vehiculele recente, procedura este foarte diferita. Acum masinile au un sistem electronic complex care detecteaza automat anomaliile si le inregistreaza ca cod intr-un computer de bord. Cand o lumina portocalie se aprinde pe bord sau ca parte a unei verificari preventive, este necesar sa se efectueze diagnosticarea electronica a masinii. Un mecanic conecteaza apoi un anumit dispozitiv la vehicul pentru a afla originea defectiunii. Codurile de eroare inregistrate de computerul masinii sunt afisate pe ecranul instrumentului de diagnosticare. Mecanicul stie atunci ce reparatii sunt necesare.

CUM FUNCTIONEAZA SISTEMUL ELECTRONIC DE DIAGNOSTICARE?
Vehiculele moderne au senzori care trimit informatii catre unitatile electronice de control (ECU). Exista zeci de senzori electronici care monitorizeaza temperatura, presiunea, vibratiile, pozitia, forta si chiar debitul. Senzorii fac masuratori fizice si le trimit computerelor sub forma de semnale electrice. Calculatoarele analizeaza informatiile de la senzori si trimit semnale electrice catre actuatoare, care adapteaza parametrii.

Calculatoarele auto gestioneaza diferite functii, de la functionarea motorului la aer conditionat, inclusiv siguranta si confort. Ele sunt conectate printr-o retea care le permite sa interactioneze: aceasta se numeste multiplexare. Aceasta retea este gestionata de un supercomputer.

Electronica de bord nu numai ca optimizeaza functionarea vehiculului si confortul soferului. Are si functie de diagnosticare. Senzorii si calculatoarele functioneaza in timp real. Cand un computer primeste o valoare anormala, genereaza un cod de eroare care este stocat in memorie. In cazul unei defectiuni, computerul poate afisa un semnal luminos pe tabloul de bord. Apoi, este necesar sa se efectueze o diagnoza electronica a automobilului.

CARE SUNT DIFERITELE INSTRUMENTE ELECTRONICE DE DIAGNOSTICARE?
Un dispozitiv electronic de diagnosticare auto se prezinta sub forma unei cutii sau computer echipat cu un ecran si un cablu OBD cu conector tata. Deseori vorbim de o „carcasa de autodiagnosticare” in cazul calculatoarelor inchise intr-o carcasa ranforsata, ceea ce le permite sa fie transportate mai usor. Dispozitivul include software de diagnosticare automata capabil sa citeasca coduri de eroare. Exista multe modele cu mai multe sau mai putine caracteristici. Este important sa distingem cazurile profesionale de diagnosticare, utilizate in garajele auto , de dispozitivele destinate publicului larg. Unele modele profesionale ofera functii avansate, precum reprogramarea ECU, configurarea anumitor parametri sau activarea anumitor componente. Printre instrumentele profesionale se numara cutii multi-marca si cutii specifice unei marci de automobile.

CUM SE FOLOSESTE UN DISPOZITIV DE DIAGNOSTICARE AUTO?
Primul pas in diagnosticarea electronica auto este conectarea conectorului tata al dispozitivului la portul OBD feminin al vehiculului. Aceasta priza este amplasata in habitaclu, de obicei sub volan, in compartimentul sigurantelor sau langa frana de mana.

Odata conectat, dispozitivul stabileste o conexiune cu ECU-ul vehiculului. Trimite comenzi si interogari specifice pentru a obtine informatii despre diferite sisteme. In special, preia codurile de eroare din memorie, le interpreteaza si le afiseaza utilizatorului pentru identificarea problemei. Exista doua tipuri de coduri de eroare:

· defecte permanente, care apar in special in cazul unei piese defecte;

· defecte sporadice sau trecatoare, care au aparut apoi au disparut.

De asemenea, dispozitivul de diagnosticare electronica poate prelua si afisa date de la diferitii senzori si componente ale vehiculului in timp real. Acest lucru face posibila monitorizarea parametrilor de functionare si detectarea eventualelor anomalii.

Cand defectiunea a fost identificata si rezolvata, dispozitivul de diagnosticare electronica auto poate fi utilizat pentru a sterge codurile de eroare din ECU. Aceasta reseteaza lumina motorului de verificare si va permite sa vedeti daca problema este rezolvata definitiv.

CE PROBLEME SUNT IDENTIFICATE DE AUTODIAGNOSTICA ELECTRONICA?
Diagnosticarea automata electronica poate ajuta la repararea multor defectiuni, pe langa inspectia vizuala a pieselor. Aici sunt cateva exemple.

· Curea de distributie: sistemul poate detecta o problema de tensiune a curelei, o problema de sincronizare sau o problema la motor. O verificare vizuala a curelei de distributie va confirma daca trebuie schimbata.

· Sistem electric: un instrument de diagnosticare electronica este capabil sa testeze functionarea diferitelor componente electrice si sa detecteze circuite defecte.

· Consum excesiv de combustibil: pe langa interpretarea codurilor de eroare privind motorul, sistemul poate efectua teste de performanta (presiunea combustibilului, injectie) si poate verifica functionarea corecta a senzorilor.

CAT COSTA O AUTODIAGNOSTICARE?
Pretul unui diagnostic la o masina incepe de la 18 euro la AD. Poate ajunge pana la 150 de euro. Depinde de diversi parametri precum locatia geografica, tipul de garaj sau tipul de diagnosticare. Intr-adevar, garajele ofera diagnostice mai mult sau mai putin lungi, care pot include citirea codurilor de eroare, identificarea unei defectiuni sau chiar stergerea codurilor de eroare minore.

CARE SUNT AVANTAJELE DIAGNOSTICARII ELECTRONICE AUTO?
Principalul avantaj al diagnosticarii electronice auto este acuratetea acestuia. In loc sa se bazeze pe ipoteze, ia in considerare date concrete. In plus, permite identificarea rapida a problemelor. Mecanicul stie in cateva minute ce reparatii sunt necesare, ceea ce reduce timpul de interventie in ceea ce priveste depanarea si reduce costul reparatiilor. Celalalt beneficiu al diagnosticarii electronice a masinii este intretinerea preventiva imbunatatita. Sistemul detecteaza probleme potentiale inainte ca acestea sa provoace o defectiune majora, evitand reparatiile costisitoare si prelungind durata de viata a vehiculului. Diagnosticarea automata este benefica atat pentru mecanic, cat si pentru client. Mecanicul castiga viteza si eficienta si, prin urmare, taxeaza clientul mai putin pentru serviciile sale. La randul sau, clientul este mai multumit de serviciile mecanicului.

CUM PERMITE DIAGNOSTICAREA ELECTRONICA A UNEI MASINI SA SE EFECTUEZE INTRETINEREA PREVENTIVA?
Diagnosticarea electronica a unei masini nu se realizeaza numai in cazul unei avarii. Se poate face periodic sau inainte de o calatorie lunga. Analizand starea diferitelor sisteme ale masinii, acesta poate oferi informatii pretioase pentru intretinerea preventiva. Aceasta intretinere implica detectarea potentialelor probleme si rezolvarea lor inainte ca acestea sa duca la o defectiune.

Diagnosticarea automata indeplineste in special urmatoarele functii:

· Controlul parametrilor: prin preluarea datelor in timp real, dispozitivul detecteaza variatii sau anomalii care pot dezvalui necesitatea de intretinere preventiva, cum ar fi o scurgere a uleiului sau schimbarea filtrului.

· Consultarea istoricului codurilor de eroare: codurile „sporadice” raman in memorie. Prin verificarea acestor coduri, mecanicul poate identifica problemele recurente, isi poate adapta operatiunile de control si poate efectua intretinerea preventiva corespunzatoare.

· Mementouri de intretinere : diagnosticarea automata poate verifica daca anumite articole de intretinere respecta recomandarile producatorului. Aceste recomandari se pot baza pe durata de viata a pieselor, intervale de inlocuire, niveluri de lichid etc. Acest lucru face posibila programarea verificarilor periodice.

CARE SUNT PROVOCARILE AUTODIAGNOSTICULUI ELECTRONIC?
Diagnosticarea electronica auto se confrunta cu mai multe provocari. Primul este complexitatea tot mai mare a vehiculelor. Dispozitivele de diagnosticare trebuie sa se adapteze la noile tehnologii si protocoale de comunicare, necesitand deseori actualizate sau chiar inlocuite, ceea ce determina cheltuieli importante pentru garaje. Utilizarea acestor instrumente necesita, de asemenea, abilitati specializate, in special pentru interpretarea datelor. Tehnicienii pot avea nevoie de pregatire pentru a stapani noi dispozitive de diagnosticare.